Translate

الخميس، 29 مايو، 2008

إلي من يهمه الأمر,,,,,,,

السلام عليكم
منذ فترة ليست بالقليلة يا يا أخواني لم أدخل وأتصفح المدونات الأخري...حتي مدونتي
وحتي أكون صريحاً معكم دخلت ومررت مر الكرام علي مدونتي من خلال الهاتف المحمول
لمجرد الأطمئنان علي وجود الحياة بداخلها أم سقطت مع التقادم
وهذا لعطل جهازي و(عدم الرغبة في الكتابة وحتي القرأءة) لعدد أسباب لا مجال لزكرها الآن
ومنذ الأمس بعد عودة الحياة الي جهازي العتيق ودخولي علي إستحياء إلي المجتمع التدويني مرة أخري وزيارتي الي المدونات التي لها ولأصحابها مكانة عندي أسترجعت زكريات التدوين مرة أخري
وجذبتي شهوة الكتابة الي العبث بلوحة المفاتيح وما ترسله من حروف وكلمات علي هذه الصفحات الوهمية التي تظهر علي الشاشة
فقد رأيت ما أسعدني كثيراً اليوم...وهو صدور كتاب مجمع لأكثر من مدون (مدونات مصرية للجيب) حقيقة أنا لا أعرف التفاصيل جيداً لهذا الأمر ولكن من خلال الأسماء المشاركة أولعت شغفاُ بالحصول علي نسخة من هذا الكتاب
نقطة إيجابية...وقفزة جميلة إلي الأمام...ولا أخفي عليكم أني أغبط كل المشاركين في هذا الكتاب لثقلهم ...وشرف لأي مدون يوضع أسمه بجانب هؤلاء المدونون
تحية وتقدير الي كل من ساهم في هذا الاصدار وسوف أتابع التفاصيل معكم إن شاء الله
وعلي الجانب الآخر وجدت ما أفجعني في المجتمع التدويني أيضأ....
وهو الأمر الذي يحتاج مننا لوقفة
فقد تفشي بين المدونين أشخاص يمتهنوا العهر التدويني
عذراً أخواني علي التعبير
ولكني لا أجد وصفأ ابلغ من هذا في تشبيه هذا الأمر
فالعهر هو إمتهان الرذيلة والفاحشة....والإتجار بالأجساد الرخيصة من أجل المال في أغلب الاحوال
أما العهر الذي أتكلم عنه وهو العهر التدويني فهو إمتهان الرذيلة أيضاً...ولكن في الكلام وفي رمي الناس بالباطل
في الأعتداء علي الامنين...في نهش لحوم الأبرياء...
اليست هذه رذيلة؟؟
قد وسعت نطاق كلمة الرذيلة حتي تضم ما أقصده يا أخواني الكرام....فهي ليست حكراً علي أمر معين
قد غبت الفترة الماضية وقبل رحيلي قد تعرضت لمناقشة أمر إحداهن وما تفعله في التعرض والسباب لكل مسلم يلتزم بسنة النبي صلي الله عليه وسلم
وقد نصحها الكثير
وقد اعترضت علي تناولها هذه الأمور بوقاحة وخسة...وكان اعتراضي في صورة رد عادي لا يخرج عن النص
وكان منها أنها اتهمتني بسبابها هي وغيرها بأبشع الالفاظ....وقد تكون اتهمتني أيضاُ بالتحرش بها كما تلوح دائماً علي كل من يظهر إعتراضه علي وقاحتها....
اعلم أن الكثير يعرف عن من أتكلم....دعونا لا نبتعد كثيرا عن موضوع العهر التدويني وإن كان هذا في صلب ما أتكلم
فبعد تفشي هذه الحالات في مجتمع التدوين والتي من المتوقع ظهورها في كل مجتمع ...المطلوب مواجهة هذا الأمر
فقد التف حول هؤلاء الاشخاص إناس مثلهم من راغبي المتعة الحرام....متعة التلذذ بسب وقذف الآمنين
الأستهزاء والسخرية بمشايخ وعلماء المسلمين
اليست هذه متعة حرام ....يقدمها شخص يحترف الرذيلة
ولكن في هذه الحالة ليس لمبتغي مادي.....ويا ليته كذلك
إنما ليظهر بين الفاسدين ويلقب بالمفكر او الجرئ أو المثقف...أو صاحب المبادئ
وقد علمت أن الكثيرين قد قدم النصيحة بأسلوب أدبي محترم وهادئ...ولكن لم تفيد النصيحة
بل إزداد الامر للتطاول علي هؤلاء الاشخاص المحترمين ...أشخاص لا يختلف عليهم إثنان...
قد واجهنا من قبل انواع كثيرة من الفساد التدويني...وقد وضعنا لافتات وتنبيهات في جوانب المدونات
ورفعنا اكثر من شعار مثل شعار المدونة النظيفة....ولله الحمد اجتمع الكثير علي هذا الأمر
والأن....هناك آفة ...بل سرطان يسري في جسد التدوين عن طريق ما أسميته بالعهر التدويني
هل من وقفة للمواجهة...
هل من يد قوية تضرب علي أقلامهم القذرة
هل من تضامن لمواجهة هؤلاء الاشخاص الذين يتبعهم شياطينهم
رسالتي لهم:
إن كنتم قد أظهرتم مفاتنكم لجذب زبائنكم فقلمي سوط موجع
ولن اتهاون في جلد السنتكم العارية....مئة جلدة
عذرأ إخواني علي الموضوع وما به من تشبيهات
.
.
.
الدبوووووووووووووس
المثل بيقول:
هتبات سبع هتصبح سبع
هتبات قطة هتصبح تتمسح في خلق الله
والحدق يفهم

هناك 21 تعليقًا:

appy يقول...

هو انا شكلي احتليت المدونه يا ابو صابر طبعا بما اني كنت فى الكتاب بجد بشكرك باسمي وباسم كل الناس اللى كانوا موجودين بجد شرف لينا وجودك معانا طبعا وان شاء الله تكون فى الاعداد الجايه هبعت مدونتك ليهم اللى ماسكين الموضوع
اما بقى التطاول والرمي باطل فصدقني دول حججهم ضعيفه حتى اللى بيرموا الناس بدون دليل ويقولوا عليهم امن لانهم عندهم فوبيا او يخلطوا بين اتنين والفوبيا يعني خوف من اللى قدامه
تسلم لينا دبابيسك يا ابو صابر والله زمان

عصفور المدينة يقول...

حمدا لله على سلامتك سيادة العريس الضابط وربنا يوفقك

مجداوية يقول...

السلام عليكم

يا ألف حمدا لله على سلامتك أخى الكريم
والله أسعدت قلبى وأدخلت الفرح اليه بعد أن ندر الفرح ربنا يفرح قلبك
يا سلاااااااااااااااااااام
أما حنة دين نتفة دبوس
تسلم ايدك وياري ت تغرزة فى أى( قطة) بسبع أرواح عشان تنونو فى أى مقلب زبالة بعيد عن الأماكن النظيفة المحترمة
وحشتنا دبابيسك يا هندسة والله

أنا فى أجازة مفتوحة ولا اعلم ان كنت سأرجع منها أم لا
الأخ الكريم وسيبر ترك التدوين
ووجدت أن المكان انتشرت فيه رائحة أنت شممتها وتكلمت عنها وأحسست اننى اهين نفسى بالكتابة فى هذا الوسط
والمحترمين الذين تعرفهم اصبحوا قليلين جدل بعد أن اكتشفت أن اكثرهم منافقين
وبوشين
وساعات بأكتر
حاجة تقرف وتزهد الواحد فى الكلام
فلا حياة لمن تنادى
ولكن عودتك مع القليلين المحترمين تسعد القلب الحزين وهو حزين
عودا أحمدا وسأتابع دائما ما تكتب وسأعلق عليه
وربنا يبارك فيك وفى ايدك وفى دبابيسك

مجداوية يقول...

السلام عليكم تانى
اصل مأخدتش بالى من التدوينة السابقة وبالتالى لم أهنئك على خطوبتك السعيدة
الف مبروك وربنا يتمم لكما بالخير
وانصح العروسة بعدم تشجيع النادى الأهلى
وأنصح العريس بعدم تشجيع نادى الزمالك
وأنصح العروسان بعدم تشجيع الكورة خالص
ويا ريت تشجعوا رياضة المشى
أفيد
ونسيت أقولك ومعرفش ان كنت عرفت ولا لأ ان عندى حساسية من القطط وباتعالج لحد دلوقت من خربشة قطة ضالة طلعت عليا ومعاها شلة من نفس مقلب الزبالة
والحدق يفهم برضه

shaimaa samir يقول...

الاخ الفاضل
عود احمد
وكم ان لكلماتك الرنانة صدى فى نفسى
وكانك تتحدث عن كثير ممن مررت بردودهم فى عالم التدوين الخاص بى فى فترة لا تتعدى الشهور

عامة التدوين يحتاج لاقلام امثالكم
جزاكم الله خيرا
واسال الله ان يستعملنا ولا يستبدلنا


تحياتى لقلمك الجرىء
وفكرك المستنير
وايجابيتك

nonoymm يقول...

معلش الاول ههههههههههههههههههههههههههههههههههه
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
على كلام حبيبتي مجداوية
واقولها هتسيبي التدوين لمين يا حبيبتي للي عاملين ليهم ضوافر وبتخربش بس نفسها مش اللي زيك يا حبيبتي
ما ينفعش نسلم ابدااااا وزي ما قال ابو صابر
نواجه ونقف وانا معاك معاااااااااااااك يا ريس
موضوع المدونات بقى باذن الله يبقى صوت بس اتمنى يكون زي ما بتمنى يرضي رب العباد ويتقال فيه كلام يرضيه
يارب
العدد الاول تدويناته الحقيقة هايلة جدا عقبال الباقي
ونشوف لحضرتك حاجة منورة باذن الله يا حضرة الظابط
الف سلام وتحية
حتة نتفة دبوس
ههههههههههههه
فهمت

د/اجدع بنوته يقول...

ويلكم بااااااااااك

ادعيلنا ياحظابط ف السنه الكبيسه دى

نخلص امتحانات ع خير بقى

طبعا خلصضت انت موزاكره ومقبل ع الحياه

الله يسهله ياسيدى

عجبنى اوى مصطلحك ده

العهر التدوينى

دبوس .. متين كالعاده

اطال الله بقاء دبابيسك

وداموا ودمت .. بخير

الفاتح الجعفري يقول...

السلام عليكم استاذنا
حمدلله علي سلامتك
واحشتنا جدا
عاة اخي الكريم يقول رسول الله صلي الله عليه وسلم
"يأتي زمان علي امتي يكذب فيه الصادق ويصدق فيه الكاذب ويؤتمن فيه الخائن ويخون فيه الامين ,وينطق الرويبضه قالوا وما الرويبضه يارسول الله قال :التافه يتكلم في امور العامة"
---
وكما قال احد الصالحين "اخرجوا الناس من مستنقعات ظلمهم وضلالهم الي صروح الحق والاسلام"
ولا نملك اخي الكريم الا ان نقاوم ونقف ونحاول ان نبين للناس
وكما قال سيدناعمر
اللهم اني اشكوا اليك ضعف اهل الحق في حقهم وقوة اهل الباطل في غيهم
----
وجزاكم الله كل خير

Vague يقول...

انا يهمني الامر جدا

السلام عليكم يابو صابر

حمد الله عالسلامة ياجي من السفر

يابختك... خطبت!!؟

يابختك... يابختك...هيسسسسسسسس يابختك... يابختك... يابختك... يابختك... يابختك... يابختك...

والكتاب ده في مين معلروف من المدونين؟؟ انت مثلا موجود؟؟

وياريت تبع لينك البت اللي بتغلط دي عشان نشتغلها

متهيألي موضوعك ده اتكلمت فيه قبل كده

سلاااااااااام
وادعيلي شكرا

عالمى ازرق يقول...

الغريب انى بلاقى اسماء بحترمها اوى كمدونين بترد هناك - المدونات الغير لائقه يعنى - بشكل عاضىىىىىىىىىىىىى واحيانا بتثنى على الموضوع ( وكتير بيكون فيه ألفاظ خارجه ) كانهم عدوا على موضوع تانى
اللى ربما يؤكد بعض الازدواجيه

تحياتى لموضوعك المميز

جنّي يقول...

حمدا لله على السلامة وعودا حميدا
نحن معك ضد هؤلاء ..
واستمر وربنا معاك لأن التوقف يسعد هؤلاء ال .....
شرفت بمعرفتك
تحياتي
said

المستنصر بالله يقول...

الف مبروك الخطوبه
ربنا يتمم لك بخير اللهم امين
بخصوص التدوين فيه ناس اخدته للشهره وللمنظره
ربنا يهدلهم نفوسهم

همسات دافئه يقول...

محمد محمد
انا جيت معلش الإمتحانات بقى وأرف
بس بجد والله انا فرحتلك جداااااااا أخيرا اتخبطت فى دماغك وعملتها
طب وايه النظام؟ليها فى التدوين ولا ايه أنا قريت لذئب تدوينى بس جديده انى أقرا لذئبه:)))
بجد أسعدنى الخبر دا جدا وان شاء الله تخلص الى بقيلك على خير وتتجوز كده وتفرح قلبى ويجعلها زوجه صالحه دنيا وأخره ان شاء الله:))
وانا مش عايزاك تسكت ربنا يجعل صوتك دايما سوطا عليهم والدبوس جامد
تحياتى:)
شيماء

منى يقول...

كتبت تعليق 3 مرات ومش بيوصل
دى
ان شاء الله يوصل المره دى
باختصار
اعتقد ان افضل رد ان كل واحد يحاول يكون قدوه بالتزامه واللى يخلى الحبيب المصطفى قدوته اكيد هيلاقى الحل المناسب والكلام المناسب فى كل موقف
وربنا يهدينا جميعا

منى يقول...

هتختفى تانى ولا ايه؟؟

آفاق الحرية يقول...

ههههههههههههه
حلو الدبوس ده
بس ان شاء الله كلنا سباع

مجداوية يقول...

السلام عليكم

أراك على خير أخى الكريم
عميق شكرى وامتنانى واحترامى

ودعائى بكل الخير لك

والسلام عليكم

عمرو النوبى يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اخى الكريم

بجد انا سعيد جدا بكلامك ده
انا عن نفسى لسة جديد جدا جدا فى عالم التدوين يعنى يدوب مدون صغنون كده
ويمكن مش قابلت اى شخص من الاشخاص الى انت تقصدهم بس انا عارف انهم موجودين فى كل مكان ولازم نتصدى لهم بيد من حديد
وكلامك ده اكيد هيهزهم وهيعرفو ان فى ناس كتير مش هترضى بلى ممكن يصدر منهم
اتمنالك التوفيق دائما
واعتبرنى اخوك وانا معاك فى اى حاجه
تخلينا نوصل لأحسن مرحلة من التدوين

واتمنى انك تشرف مدونتى المتواضعة



والف والف مبروك على الخطوبة
ربنا يتمم على خير ويجمع بينكم فى الحلال ان شاء الرحمن

حوريه يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
كيف حالك أخى الكريم ؟؟
يارب تكون بخير و ألف مبروك الخطوبة السعيدة دعواتى لك بالسعادة و رضاء الوالدين و الله سبحانه و تعالى ..

دائما تلقى الينا بدبابيس تنبه العقول الغافلة ..
سلمت يداك و دمت بألف بخير ..
لا تحرمنا من اطلالتك الجميلة بمدونة حورية من الاسكندرية ..
و شكرا لك
أختك ناديه طه
nadiataha.maktoobblog.com

الراقص مع الذئاب يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لكل الأخوة والأخوات الكرام اللي شرفوني بالتعليق وبالسؤال عني وبالتهنئة

(دائما السؤال عني في غيابي )
appy
وبقولها الف مبروك علي خطوبتها
------------
عصفور المدينة(وحشتنا يا كبير)
--------------
مجداوية (انا اسمعلاوي مش زملكاوي)
والدبابيس جاية كتير...واللي يزعلك اشكشكه
-------------
شيماء سمير (اول تشريف ليكي يا شيماء عندي ويارب تبقي ضيفه دائمة)
-------------
عاشقة النقاب الاخت الكريمة
لا تسمعي لنداء النابحين من الكلاب
-------------
دكتورتنا الجدعة
الحياة امتحان كبيييييير
بس اسهل من الكلية المقرفة
والجامعة المقرفة بتاعت الزقازيق
ربنا معاكي
-------------
الفاتح الجعفري
الله يسلمك ويبارك فيك
جزاك الله خيرا علي تعليقك الجميل
-------------

آدم الاسمعلاوي
الله يلمك يا جميل
وعقبالك...بس سعتها مش هتقول يا بختك
هسيبك تجرب عشان تعرف قيمة الراحة اللي انت فيها دلوقتي
وافرح فيك
-------------
عالمي ازرق
الطيور علي اشكالها تقع يا اختي الكريمة

الراقص مع الذئاب يقول...

جنيّ
الله يسلمك ويبارك فيك
انا كمان تشرفت بمعرفتك يا اخي الكريم
-------------
المستنصر بالله
الله يبارك فيك يا اخي الكريم
ربنا يهدي الجميع
------------
صاحبة الهمسات الدافئة شيماء
ربنا معاكي يا رب
هي ملهاش غير في وجع دماغي وخلاص
بس وجع لذيذ
جزاكي الله خيرا علي مرورك الجميل
------------
مني
معلش بقي بتحصل معايا كتير
تعليق جميل وعقلاني يا مني
جزاك الله خيرا
----------------
آفاق الحرية
يارب نبقي كلنا سباع
----------------
عمر النوبي
اسعدني جدا تشريف ابن النوبة الجميلة الساحرة في مدونتي
الجيش عرفني علي ناس جميلة اوي من النوبة
وحبيتها لحبي ليهم
اسعدني جدا تواجدك يا عمر
----------------
حورية كاتبة الروائع
اعزريني يا استاذة حورية
لضيق الوقت لا أستطيع ترك التعليق
ولكني متابع من فترة الي اخري لكتاباتك المتميزة
ولا انشي انك اول المعلقين في مدونتي
----------------